onsdag 28 mars 2012

Att se vad jag arbetar med från andra perspektiv

Idag hade jag möjligheten tillsammans med en kollega att föreläsa för ett fåtal studenter kring mitt arbete på Råd- och stödteamet sexuella tjänster inom Malmö stad. Det är först när jag berättar för andra som jag inser vad det är vi sysslar med i detalj. Studenter är härliga som publik. De är studenter vilket betyder att de är under en inlärningsfas. Det betyder att de undrar och frågar och inte tillåter sig själva bli politiska korrekta eller skäms över att inte veta något.
Detta gör att frågorna blir annorlunda och det får oss som jobabr med ämnet att tänka en, två och ibland tre gånger. Det är bra! Det gör att man synliggör hur saker kan utvecklas och blir ännu bättre för målgruppen vi möter.

När vi ändå pratar om mitt jobb så måste jag bara dela med mig av glädjen då jag fick läsa en uppsats som skrevs om vårt arbete. Det är två studenter som har gjort, enligt mig, ett gediget arbete med att få en helhetsbild av en specifik del av vårt arbete. Jag är osäker på om uppsatsen är offentliggjord än så jag låter bli att nämna namn på människor och uppsats. När jag vet att det är offentligt kommer jag att länka till den. Men precis som vid en föreläsning som synliggör vad vi gör så är det härligt att läsa hur andra ser, uttrycker och tycker om verksamheten. I Uppsatsen fanns intervjuer med chefer och politiker inom organisationen och där blev det tydligt hur samma engagemang kring en fråga kan ha helt olika idéer kring approach.

Nu är arbetsdagen slut men sexualpolitiken fortsätter. En Cocktailparty på RFSU. Jag kanske kollar förbi och säger hej. Jaghar inte bestämt mig hur jag ska prioritera tiden. Vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar