torsdag 29 mars 2012

Det blev en visit hos RFSU

Lycklitgtvis bestämde jag mig för en spontanvisit hos RFSU Malmö igår. Massa gamla ansikten men ännu fler nya ansikten. Vi firade att vi har 300 medlemmar med en cocktailparty. Jack avtackades nu när han rör sig i forskarvärlden inom MAH, Andreas var på plats och så även Ellinor, Åsa, Miki och Åse. Jag fick en liten sexaktivismrevival igår.
Jag minns mina första år inom RFSU. Det var genom komikondom kampanjen jag kom i kontakt med organisationen på riktigt. Innan dess hade informatörer föreläst på min skola och en mycket nära vän var engagerad i styrelsearbetet. Plötsligt kom jag in i RFSU:s värld där jag kunde få svar på frågor och vidareutveckla mina tankar kring ämnet sexualitet. Detta var en perfekt plats för en visionärssjäl som mig. En progressiv förening med ett ändamål som byggde på saker som frihet, lust, val och njutning. Vem kan motså?
Det varade inte länge förrän jag satt i styrelsen och försökte bjuda på mina kunskaper och idéer om hur vi kunde öka i antal medlemmar och engagera fler i det vi alla tyckte var något som alla bord få ha. Rätten till sin egen sexualitet. Jag var med och smide planer, ältade frågor, diskuterade finansiering och åt smörgåstårta vid årsmötena. Vi åkte iväg och träffade andra föreningar i andra delar av landet och deltog i träffar och workshops. Det var en härlig tid med massa sex, politik, skratt, livliga debatter, ifrågasättning, nya vänner och sexualitet. Jag var engagerad i framtagning av produkter för att locka medlemmar och fick även vara med vid några kongresser varav den sista i Malmö. En fenomenal utvecklande tid.

Igår fick jag en känsla av stolthet blandat med nostalgi. En stolthet över att vi lyckades! Vi som satt och skrev projektbeskrivningar till studiecirkeln, sex- och samlevnad för vuxna. Eller när vi drömde om egna lokaler elelr att ha mer än bara socionomer i den professionella delen av organisationen samt den ideella. Där var vi igår. Min kropp befann sig på platsen som mitt huvud hade skapat för 6-7 år sedan. Egentligen är detta en bättre plats än den som mitt huvud skapade! Fantastiskt!

I sann RFSU -anda fortsätter sexaktivismen för ett samhälle där varje individ ska ha rätt till sin lust och egen sexualitet. Redan på lördag startar Justine & Juliette en föreläsningsserie som heter "sex gånger sex". Sex träffar med temat sex och sexualitet i fokus.
KOM! Om du har lust.

Sex och sexualitet – är det samma sak? Sexualitet är medfött och något som vi alla bär. Det som skiljer oss alla åt är hur vi väljer att uttrycka den. Sex och sexualitet är inte samma sak och vi vill diskutera och visa på detta genom att på ett roligt, lekfullt och lustfyllt sätt gå igenom sexualitetens olika rum. Det biologiska, psykologiska och sociologiska. Men innan vi gör det ska vi komma överens om vad vi menar när vi säger vissa ord.

Justine & Juliette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar